PUTOVANJE ADHATA DASA - SLJEDBENIKA HARE KRIŠNE (Drugi dio)

Intervju s Adhatom, sljedbenikom Hare Krišne.

U prvom dijelu intervjua govorilo se općenito o ovom pokretu, u drugom dijelu govori se o životu u Hramu, ''prijašnjim'' životima sljedbenika te će se treći dio sastojati od Adhatovog osobnog doživljaja vezanog za život u Hramu i djelovanju u Pokretu Hare Krišna.

''NE SMIJEMO JESTI JAJA, MESO I RIBU KAO ŠTO NEMA NI KOCKANJA, NEZAKONITIH SPOLNIH ODNOSA, INTOKSIKACIJE- NEMA KOZUMIRANJA KAVE, CIGARETA, ZELENOG ČAJA…''

Kakav je vaš način života?

-zabrane

Mi smo vjerojatno jedni od najstrožih, ako ne i najstroži duhovni pokret po pitanju zabrana. Imamo svoja četiri poznata regulativna načela ili ''regulativna načela slobode''; ne smijemo jesti meso, ribu i jaja, nema nezakonitih spolnih odnosa, kockanja, intoksikacije, što obuhvaća čak i konzumiranje kave, zelenog čaja, cigareta...

Ova četiri su samo negativni oblici, a četiri pozitivna načela, prema Srimad-Bhagavatamu, koja su ujedno i temelj duhovnog života, samilost, čistoća, istinoljubivost i strogost. Ova načela održavaju čistoću karaktera i daju duhovnu snagu i razumijevanje, dok kršenje istih degradira karakter osobe i u tom slučaju nema ni govora o duhovnom životu. Čistoća predstavlja snagu u duhovnom smislu. Ako razborito promislimo, zapravo mi ništa ne gubimo jer ove stvari samo predstavljaju poroke. Kako kaže Gita: ''Kada osoba stekne viši ukus, gubi ukus za stvari niže kvalitete.''

 

-stav o vezama i brakovima

Bhagavad-gita nas poučava da bi osoba trebala preuzeti odgovornost u životu što u svijetlu ovoga pitanja znači da ako želi imati kontakt sa suprotnim spolom treba prihvatiti odgovornost bračnoga života. Tako da u svjesnosti Krišne nema tog pojma ''veze'', barem u najvišem smislu. Osoba, ako to želi, se treba oženiti i živjeti odgovorno, koristiti svoju spolnost na reguliran i kulturan način u okviru obiteljskog života, začinjući i podižući djecu u svjesnosti Krišne. Inače, ta ideja ''cura i dečko'' je zapravo uvrnuta izopačina modernoga društva.

''U TRADICIONALNOM DRUŠTVU DRUŽENJE MLADIĆA I DJEVOJKE JE BILO OGRANIČENO I ONI NISU IMALI SLOBODU PROBATI RAZNE PARTNERE DOK NE PRONAĐU ''ONOG PRAVOG'' STOGA SU TO STVARI KOJIMA TREBA PRIĆI HLADNE GLAVE I NA INTELIGENTAN NAČIN.''

U tradicionalnom društvu druženje između mladića i djevojaka je bilo ograničeno i oni nisu imali slobodu da isprobaju razne partnere dok ne pronađu ''onog ili onu pravu''. To su stvari kojima treba prići hladne glave i na inteligentan način, a svi dobro znamo da su muško-ženski odnosi jako kompleksni. Posebno mi, brahmacariji, studenti u celibatu, ograničavamo svoje druženje sa ženama do one mjere u kojoj je to nužno. I ako se netko želi oženiti idealno je da se savjetuje s osobama koje ga vode u duhovnom životu i na taj način pronađe potencijalnog partnera/icu.

Nema govora o vanbračnim zajednicama. Jer te stvari mogu dovesti do vanbračnih spolnih odnosa i vanbračne djece, što predstavlja veliki problem u današnjem društvu. Zapravo, ljudi čak i u braku dobiju tzv. ''neželjeno potomstvo''.

''PREMA BHAGAVAD-GITI NEŽELJENO POTOMSTVO SE NAZIVA VARNA-SANKARA, ONO KOJE JE VAN VARNE ILI KASTE. ONO NIJE SKLONO DUHOVNOM SHVAĆANJU I NAPRETKU U ŽIVOTU, A ČAK NIJE NITI KVALIFICIRANO U MATERIJALNOM SMISLU.''

Danas se u svijetu godišnje pobaci stotine tisuća nerođene djece i to predstavlja jako veliki problem u svijetu. Prema Bhagavad-giti neželjeno potomstvo se naziva varna-sankara, potomstvo koje je van varne ili kaste. Začetak djeteta je zapravo velika misterija i znanost. Živo biće po svojoj karmi biva začeto u utrobi određene majke i dobiva određene uvjete i okolnosti života. Tako živo biće koje je začeto na nezakoniti način, na nereligiozan način predstavlja teret društvu, jer varna-sankara potomstvo uglavnom nije sklono duhovnom shvaćanju i napretku u životu, a čak nije niti kvalificirano u materijalnom smislu. Štoviše možemo vidjeti da ljudi danas imaju jako materijalističke sklonosti i shvaćanje u životu, teže nereligiji i ateizmu.

 

-kakvu hranu jedete

Mi smo lakto-vegetarijanci. Dok sada postoji i trend veganstva u našem društvu. Mi smo zapravo puno više od vegetarijanaca. Netko može postati vegetarijanac ili vegan no to ne znači da će samim time postati svjestan Krišne ili Boga. Bhakti, predano služenje, je neovisno. Vegetarijanstvo nije samo po sebi poticaj za predano služenje.

''MI JEDEMO HRANU PRIPREMLJENU I PONUĐENU GOSPODINU KRIŠNI S LJUBAVLJU I PREDANOŠĆU.''

Mi smo zapravo ''prasadarijanci''. Mi jedemo samo hranu pripremljenu i ponuđenu Gospodinu Krišni s ljubavlju i predanošću ili prasadam, što znači milost. To je izraz posvećenosti. Ne želimo prihvatiti ništa što ne ispunjava taj kriterij. Krišna je vrhovni uživatelj i vlasnik, stoga mi prvo želimo zadovoljiti Njega i onda uzeti ostatke. Tako mi jedemo samo posvećenu hranu, koja ako je prihvaćena s pravilnim stavom, također predstavlja dio duhovne prakse, povezivanja s Krišnom i ima potencijal da pročisti i uzdigne svijest.

''KRIŠNIN BHAKTA NE ŽELI IĆI NA MJESTA GDJE SE NE GOVORI O KRIŠNI, NE ŽELI IĆI U ŠKOLU ILI NA POSAO KOJI U KONAČNICI NEĆE POVOLJNO UTJECATI NA NJEGOVU SVJESNOST KRIŠNE. STOGA MI NEĆEMO PRIHVATITI BILO KOJE DRUŽENJE, HOBI ILI PRIJATELJE.''

-igre i sportovi (hobiji), druženja, prijatelji, obrazovanje, radni staž

Ja bih ovo sve stavio pod isto, jer za sve vrijedi isti princip, a to je da se mi ne želimo baviti ni sa čime što nije povezano s Krišnom. -Prihvatiti sve povoljno za svjesnost Krišne i odbaciti sve nepovoljno -su dva temeljna načela predanog služenja. Krišnin bhakta ne želi ići na mjesta gdje se ne govori o Krišni, ne želi slušati o stvarima koje ne slave Krišnu, ne želi se družiti sa osobama koje nisu svjesne Krišne, ne želi ići u školu ili na posao koji u konačnici neće povoljno utjecati na njegovu svjesnost Krišne. To je jedna vrsta odricanja. Mi nećemo prihvatiti bilo koji sport, hobi, druženje, prijatelje, što god, ako ne podupire naše predano služenje Krišne. Dok s druge strane, spremni smo otići čak i u pakao ako će to pružiti zadovoljstvo Krišni.

Koji su uvjeti da postaneš sljedbenik?

Uvjeti da se postane sljedbenikom su prihvaćanje učenja i autoriteta Srila Prabhupade, slijeđenje regulativnih načela i redovno (svaki dan) mantranje Hare Krišna maha-mantre, minimalno 16 krugova na brojanici. To su osnovni preduvjeti za dobivanje inicijacije tj. da se postane formalni sljedbenik. Dok ovako neformalno, to ovisi o razini posvećenosti, koliko je tko ozbiljan u duhovnom životu. U vezi toga valja spomenuti da možemo razlikovati Hare Krišna društvo i Hare Krišna pokret. Društvo predstavlja skupinu ljudi koji su postali formalni sljedbenici i aktivno sudjeluju u misiji, obično potpuno posvetivši svoje živote. Dok pokret obuhvaća širu skupinu ljudi na raznim nivoima posvećenosti.

 

Vaš fizički izgled je veoma upadljiv, zašto baš žuta/bijela odjeća i obrijana glava osim maloga repa?

Fizički izgled odražava karakter, stavove, uvjerenja i sl. Rečeno je da je Krišnin bhakta onaj tko druge podsjeća na Krišnu. Stoga svojom pojavom mi želimo postići upravo to. Želimo probuditi svjesnost Krišne u drugima. Žuta odjeća, tj. točnije boja šafrana znak je posvećenosti i odjeću te boje nose osobe u odvojenom redu života i studenti u celibatu (sannyasiji i brahmacariji), dok bijelu odjeću nose novi bhakte, koji se još nisu oprijedijelili, a isto tako i obiteljski ljudi (grihaste). A repić se zove sikha i ona označava sampradayu ili duhovnu tradiciju, slijed... To je Hare Krišna frizura. Na taj način se možemo lakše prepoznati u masi.

''ZADAĆA ŽENA U SVJESNOSTI KRIŠNE JE DA PODUPIRU SVOJE MUŽEVE U DUHOVNOM ŽIVOTU.''

Žene nisu baš toliko viđene na ulicama, koja je njihova zadaća i gdje se one nalaze?

Žene nisu uvijek na ulicama, ali one su dobrodošle, samo što trenutno nema toliko mladih djevojaka koje odlučuju dio svog života potpuno posvetiti svjesnosti Krišne. Npr. u devedesetima je bilo puno više Hare Krišna posvećenika koji su kao mladi ljudi napustili sve i otišli živjeti u hram, kako bi bili dio velike duhovne revolucije. I među njima je bilo puno žena. Dok danas su neki drugi trendovi u Hare Krišna pokretu. Muškarci i žene općenito imaju različite uloge, tako je zadaća žena u svjesnosti Krišne da podupiru muškarce tj. svoje muževe u duhovnom životu.

Koje su najčešće priče iz ,,prošloga'' (života prije Krišne) današnjih sljedbenika Krišne?

Stvarno ima osoba svih profila. Od ovisnika do intelektualaca s magisterijima i doktoratima.

Koliko godina ima najmlađi sljedbenik?

Najmlađi sljedbenik ima 2 godine, zove se Kavi. On je iz obitelji bhakta. Među posvećenicima koji nisu iz obitelji bhakta znalo je biti slučajeva da su neki postali Hare Krišna sa svega 14 ili 15 godina.

Zašto neki gurui i učenici napuštaju pokret?

Ja bih rekao da neki gurui i učenici napuštaju pokret zato što ne slijede duhovna načela i praksu koliko bi trebali. Kaže se da je duhovni život kao oštrica brijača. S brijačem se možemo jako lijepo obrijati no jedan trenutak nepažnje i možemo se gadno posjeći. Slično je u duhovnom životu u svjesnosti Krišne. Sve ovisi o nama uglavnom.

''GURU JE PROZIRNI MEDIJ IZMEĐU NAS I KRIŠNE, DUHOVNA VEZA.''

Jedna od najvažnijih stvari u svjesnosti Krišne je uzimanje utočišta vjerodostojnog duhovnog učitelja. To je prirodno načelo. Ako smo na faksu i imamo dobre odnose sa profesorom i slijedimo njegove savjete, onda ćemo dobro prolaziti i imamo perspektive, zaštićeni smo. Postanemo li arogantni, prestanemo slušati i slijediti profesora, nemamo tu vezu i možemo pasti. Guru je taj prozirni medij između nas i Krišne, duhovna veza.

AEM banner

UNITAS WebRadio On line:09:00-22:00 h Klikni i slušaj

UNITAS WebRadio Nova Gradiška

R Winamp R WMP

R Real R Quik

Suradnici

TZGNG logo

 baner.romski portal

 UDD logi

LUNA logo

LAG baner